loading...
مرکز مشاوره ایران تحصیل
جواد قانع بازدید : 33 دوشنبه 16 اسفند 1400 نظرات (0)

چارت انتخاب واحد رشته معماری 1401 + آخرین بروزرسانی | ایران تحصیل

    یکی از رشته های پرطرفدار در بین فارغ التحصیلان رشته ی ریاضی، مهندسی معماری است. مباحث درسی این رشته ترکیبی از فن و هنر است. در این مقاله به بررسی چارت انتخاب واحد رشته معماری می پردازیم. مهندس در لغت به معنای هندسه دان می باشد و به فردی گفته می شود که با مباحث هندسی سرو کار دارد و معمار هنرمندی است که به کمک مباحث هندسی بنایی می سازد که هویت یک جامعه را شکل می دهد و تا سالیان سال باقی می ماند.

    در ساخت هر سازه ابتدا باید نقشه های مربوطه تهیه شود. که این نقشه ها به دو دسته نقشه های معماری و سازه تقسیم می شوند. نقشه های معماری باید پیش از همه طراحی شوند. بنابراین چنین مواردی اهمیت این رشته را در جامعه و ساختمان سازی نشان می دهد. در ادامه به بررسی ویژگی های یک معمار موفق، شرایط تحصیل در این رشته، چارت انتخاب واحد رشته معماری و غیره می پردازیم.

     

     

    رشته معماری چیست؟

    این رشته دارای دو جنبه ی هنری و فنی است که طراحی، زیباشناسی و زیباکردن حجم ها نما ها و پلان ها به قسمت هنر و دروسی مثل سازه های بتنی و فلزی، ایستایی، مقاومت مصالح، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی قسمت های فنی این رشته را تشکیل می دهند. در این رشته آشنایی با اصول زیباشناسی اهمیت بیشتری دارد چرا که معمار موظف است فضای خانه را به گونه ای طراحی کند که آرامش بخش باشد وباعث اضطراب نشود.همچنین به نور کافی و عایق صدا بودن پنجره ها باید توجه کند.

    در کشور ما ، معماری با دو نظام آموزشی همراه است یکی نظام آموزشی سنتی و دیگری با پیدایش مدارس معماری در ایران تخت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک به وجود آمده است.در فرایند ساختن ساختمان، اسکلت و بنیان ساختمان بر عهده ی مهندس عمران است اما ظاهر ساختمان و دکوراسیون بر عهده ی کسی که با زیباشناسی آشنا باشد یعنی مهندس معماری مسئول آن است. علاوه براین مهندس عمران پروژه های بزرگ را بر عهده می گیرد مانند سدسازی، راه سازی اما یک معمار نهایتا مسئول طراحی یک شهرک توریستی، یک هتل یا فرودگاه خواهد شد.

     

     

    توانایی های لازم یک مهندس معمار

    یک معمار باید ذوق و سلیقه و استعداد طراحی را داشته باشد و در کنار خلق هنر مهارت پیاده سازی آن را هم داشته باشد. دانشجوی این رشته علاوه بر توانمندی در طراحی باید ایده پرداز باشد و قدرت تجسم و خلاقیت بالایی داشته باشد. دانشجویان در این رشته باید در ریاضی مهارت داشته باشد به خصوص روی درس هندسه تسلط کافی داشته باشند.اگر به ریاضی علاقه مند نیستید این رشته مناسب شما نخواهد بود چرا که در طول تحصیل دروسی مانند هندسه کاربردی، هندسه مناظر، ریاضیات و آمار از دروس مهم این رشته به حساب می آیند. در ادامه با چارت انتخاب واحد رشته معماری آشنا خواهید شد.

     

     

    چارت انتخاب واحد رشته معماری

    چارت انتخاب واحد رشته معماری

     

    دروس رشته معماری در مقطع کارشناسی

    این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال ارائه می شود و قبل از شروع یک نیم سال به عنوان پیش نیاز که جزوه سنوات تحصیلی شمرده نمی شود ارائه می شود.فارغ التحصیلان دوره کارشناسی می توانند برای دوره ی کارشناسی ارشد ناپیوسته اقدام نمایند. دروس این رشته به سه قسمت کلی دروس پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی تقسیم بندی می شوند که در جدول زیر جزئیات آن قابل ملاحظه است.

     

    دروس پایه هندسه کاربردی کارگاه مصالح و ساخت درک و بیان محیط  بیان معماری هندسه مناظر و مرایا ریاضیات و آمار مقدمات طراحی معماری
    دروس اصلی مبانی نظری معماری آشنایی با معماری جهان برداشت از بناهای تاریخی آشنایی با معماری معاصر نقشه برداری تنظیم شرایط محیطی تاسیسات الکتریکی(نورو صدا)
    دروس تخصصی آشنایی با مبانی برنامه ریزی کالبدی تحلیل فضاهای شهری آشنایی با مرمت ابنیه طرح معماری طراحی فنی طرح تهایی

     

    توجه داشته باشید که لیست کامل دروس به صورت چارت بندی شده و فایل قابل دانلود در ادامه ی مطلب قرار داده شده است و جدول فوق شامل کلیاتی از درس ها می باشد.

     

     

    تعداد واحد های رشته معماری

    تعداد کل واحد های درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی 140 واحد است که به تفکیک در جدول زیر قابل مشاهده است برای اطلاعات بیشتر از جزئیات دروس و واحد های ارائه شده در هر ترم به ادامه ی مطلب مراجعه نمایید.

     

    دروس عمومی دروس پایه دروس اصلی دروس تخصصی دروس اختیاری مجموع واحد ها
    20 واحد 29 واحد 60 واحد 27 واحد 4 واحد 140 واحد

     

     

    برای مطالعه مقاله ی همه چیز درباره ی دانشگاه پیام نور کلیک کنید.

     

     

    چارت انتخاب واحد رشته معماری

    چارت انتخاب واحد رشته معماری

    چارت انتخاب واحد رشته معماری دانشگاه آزاد

    در فایل زیر چارت انتخاب واحد رشته معماری در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد قرار داده شده است. طبق این جدول دانشگاه آزاد برای ترم اول مقطع کارشناسی پیوسته معماری 18 واحد، برای ترم دو و سه17 واحد، برای ترم چهار و پنج 18 واحد، ترم شش و هفت به ترتیب 18 و 16 واحد وبرای ترم هشت 16 واحد در نظر گرفته است. همانطور که گفته شد نیم سالی به عنوان آمادگی و پیش نیاز برای این رشته در نظر گرفته شده است که جزو سنوات تحصیلی نمی باشد بنابراین ترم نه برای ارائه طرح نهایی، کارآموزی، مبانی معماری مناظر و دانش خانواده با مجموع 12 واحددر نظر گرفته شده است.مجموع واحد های ارائه شده در مقطع کارشناسی معماری دانشگاه آزاد 148 واحد است.

     

    ارسال نظر برای این مطلب

    کد امنیتی رفرش
    اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 169
  • بازدید کلی : 3,638